سود سوزآور: یک عنصر کلیدی برای زندگی روزمره

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوششهای صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری
ژانویه 14, 2022
روش تولید سود پرک
روش تولید سود پرک
ژانویه 24, 2023

سود سوزآور: یک عنصر کلیدی برای زندگی روزمره

سود سوزآور

در مراجعه به سوپرمارکت، خریداران ممکن است مواد شوینده تهیه کنند، یک بطری آسپرین بخرند و به آخرین عناوین روزنامه‌ها و مجلات نگاه کنند. در نگاه اول، ممکن است به نظر نرسد که این اقلام شباهت زیادی با هم دارند. با این حال، در هر یک از آن‌ها، سود سوزآور نقش کلیدی در لیست مواد تشکیل دهنده یا فرآیندهای تولید آن‌ها دارد. در این مقال قصد داریم شما را با سود پرک و کاربردهای آن آشنا کنیم.

سودسوزآور

سود سوزآور چیست؟

سود پرک ترکیب شیمیایی سدیم هیدروکسید (NaOH) است. این یک ترکیب قلیایی است – نوعی باز که می‌تواند اسیدها را خنثی کند و در آب محلول است. امروزه سود پرک را می‌توان به شکل گلوله، پولک، پودر، محلول و غیره تولید کرد.

تاریخچه سود سوزآور

هیدروکسید سدیم در اصل توسط تولید کنندگان صابون تولید می‌شد. دستور ساخت سدیم هیدروکسید توسط دانشمند مسلمان قرن سیزدهم به نام المختاره در کتاب المختارة فی فنون من السنه که توسط المظفر یوسف بن عمر بن علی بن رسول، پادشاه یمن گردآوری شده است، یافت شد. شیمیدان و باستان‌شناس انگلیسی هنری ارنست استاپلتون (1878-1962) شواهدی ارائه کرد که محمد زکریای رازی هیدروکسید سدیم را می‌دانست.

دستورالعمل‌ها شامل عبور متوالی آب از مخلوطی قلیایی (که خاکستر) و آهک خام بود که برای ساختن هیدروکسید سدیم استفاده می‌شد. صابون سازان اروپایی نیز از همین دستورالعمل پیروی کردند.

برای مطالعه مقاله «کاربردهای سود پرک در صنایع غذایی» کلیک کنید.

سود سوزآور برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

سود سوزآور به یک عنصر رایج در تولید بسیاری از اقلام روزمره تبدیل شده‌است. این ماده که معمولاً به‌عنوان ماده شیمیایی صنعتی شناخته می‎شود، قرن‌ها برای ساخت صابون مورد استفاده قرار می‌گرفته است و توانایی آن در حل‌کردن چربی، آن را به یک ماده رایج در پاک‌کننده‌های اجاق گاز و محصولاتی که برای باز کردن انسداد فاضلاب استفاده می‌شود، تبدیل کرده‌است.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
فرایند تولید سود پرک

سود پرک اغلب برای تولید محصولات پاک‌کننده مانند صابون‌ها و مواد شوینده استفاده می‌شود.

هیدروکسید سدیم همچنین نقش کلیدی در پردازش خمیر چوب برای ایجاد جعبه‌های کاغذی و مقوایی ایفا می‌کند، که در طول همه‌گیری جهانی COVID-19 به دلیل ارسال تجهیزات پزشکی از فواصل طولانی، ضروری‌تر شده‌اند.

این ترکیب شیمیایی همچنین برای تجزیه سنگ‌های رسوبی که آلومینیوم از آن استخراج می‌شود استفاده می‌شود. این ماده معدنی سپس در تعدادی از اقلام مانند مصالح ساختمانی، خودرو و کالاهای مصرفی مانند بسته‌بندی موادغذایی و قوطی‌های نوشابه استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای غیرمعمول سودرسوزآور در تولید داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون و داروهای کلسترول است.

یک محصول همه‌کاره تصفیه آب، هیدروکسید سدیم اغلب برای حفظ ایمنی و تمیزی استخرها با حذف فلزات مضر مانند سرب و مس استفاده می‌شود. هیدروکسید سدیم به عنوان پایه، اسیدیته را کاهش می‌دهد و pH آب را تنظیم می‌کند. علاوه‌بر‌این، از این ترکیب می‌توان برای ایجاد هیپوکلریت سدیم استفاده کرد که آب را بیشتر ضد‌عفونی می‌کند.

سود سوزآور که محصول مشترک فرآیند تولید کلر است، برای چندین دهه برای تولید محصولاتی که زندگی ما را هر روز بهبود می‌بخشد، استفاده می‌شود.

تهیه سود سوزآور

هیدروکسید سدیم را می‌توان با روش‌های مختلفی تهیه کرد:

فرآیند کاستنر-کلنر

سلول دیافراگم نلسون

فرآیند لوویگ

فرآیند کاستنر-کلنر

در روش کاستنر-کلنر، الکترولیز محلول آب نمک به‌منظور به‌دست‌آوردن هیدروکسید سدیم انجام می‌شود.

Castner-Kellner مخزن فولادی مستطیل شکل است و داخل آن با آبنیت پوشانده شده‌است. تیتانیوم به عنوان یک آند و یک لایه جیوه در پایین مخزن به عنوان کاتد عمل می‌کند.

یونیزاسیون محلول آب نمک براساس واکنش زیر انجام می‌شود:

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
3 الکترولیز تولید سود پرک

2NaCl→2Na++2Cl−

هنگامی که محلول آب نمک با جریان الکتریکی تماس پیدا می کند، یونیزاسیون صورت می‌گیرد. در نتیجه یون‌های مثبت و منفی به سمت الکترودها حرکت می‌کنند. یون‌های سدیم در کاتد جیوه رسوب می‌کنند و یک آمالگام سدیم تشکیل می‌دهند. یون‌های کلر به سمت آند حرکت می‌کنند و از بالا از سلول خارج می‌شوند.

واکنش در آند:

2Cl−→Cl2+2e−

واکنش در کاتد:

2Na++2e−→2Na

تشکیل NaOH

سپس آمالگام تشکیل‌شده به محفظه دیگری به نام denuder منتقل می‌شود. در دنودر با آب تصفیه می‌شود تا محلول هیدروکسید سدیم به‌دست‌آید. با تبخیر محلول، هیدروکسید سدیم جامد تشکیل می‌شود. این یک فرآیند برای به دست آوردن سود سوزآور خالص بسیار کارآمد است.

خواص سود سوزآور

  • یک جامد سفید رنگ است که نقطه ذوب آن 591K است
  • یک ترکیب پایدار است.
  • NaOH تلخ است و حالت صابونی دارد.
  • در آب بسیار محلول و در الکل نسبتاً محلول است.
  • هیدروکسید سدیم ماهیتی قوی قلیایی دارد.

موارد مصرف سود سوزآور

این ماده به عنوان یک عامل پاک کننده و در ساخت جوش شیرین استفاده می‌شود.

گاهی اوقات از هیدروکسید سدیم نیز به عنوان معرف در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

از آن در تهیه سودا لیمو استفاده می‌شود.

در استخراج آلومینیوم با تصفیه بوکسیت استفاده می‌شود.

آیا سود سوزآور مضر است؟

سود پرک یا همان هیدروکسید سدیم سمیتی سیستماتیک ایجاد نمی‌کند.

ماهیتی بسیار خورنده داشته و توانایی ایجاد سوختگی شدید در تمام بافت‌هایی که با آن در تماس است را دارد.

باید اضافه کرد که خطرناک‌ترین و مهم‌ترین خطر این است که سود سوزآور برای چشم بسیار مضر است زیرا قابلیت هیدرولیز پروتئین را دارد و به چشم آسیب‌های شدیدی می‌رساند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
نکات ایمنی در استفاده از سود پرک چیست؟

سود

چرا از سود سوزآور برای تمیز کردن استفاده می‌شود؟

سود پرک کاربردهای مختلفی دارد، درست مانند رفع انسداد مجاری فاضلاب و همچنین ساخت صابون و موارد دیگر.

تنها دلیلی که پاک کننده‌ها حاوی سود پرک هستند این است که تمایل دارند دریچه‌ها و همچنین گریسی که لوله‌ها را مسدود کرده‌است به صابونی تبدیل کند که بعداً در آب حل می‌شود.

سود پرک این قابلیت را دارد که در تمیز کردن زهکش‌ها بسیار موثر باشد. این داروی غیرقانونی از سود سوزآور یا لیموترش تهیه می‌شود و خرید مقادیر زیاد آن بسیار سخت است، اما مقادیر کم آن را به‌راحتی در فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

در برخی موارد، سود پرک به لوله‌ها آسیب می‌رساند، زیرا این مواد به ایجاد واکنش شیمیایی کمک می‌کنند که تمایل به تولید گرما و ذوب یا حتی پیچیده شدن لوله را دارد.

سود پرک بسیار قوی است و یک پایه غیرآلی و همچنین قلیایی است. توانایی جذب رطوبت و همچنین دی اکسید کربن را دارد.

سخن پایانی

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که کسب و کارتان وابسته به استفاده از سود سوزآور است، پیدا کردن سود پرک باکیفیت از چالش‌های اساسی برای شما خواهد بود. امروز شرکت‌ها و کارگاه‌های متعددی وجود دارند که سود پرک تولید می‌کنند، اما باکیفیت‌ترین کدام است؟ پاکدانمهر از معتبرترین شرکت‌هایی که با تکیه بر تکنولوژی روز دنیا، مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین سود پرک مورد نیاز شما را تولید کرده و به فروش می‌رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یک =

با ما در تماس باشید